De kracht van performance support

Een van de belangrijkste uitdagingen voor opleiders is om deelnemers en studenten te ondersteunen in hun leerproces op de werkvloer. In het bijzonder na een opleiding of training. Door onvoldoende performance support tijdens het werk te bieden is het risico groot dat je het contact met de deelnemers verliest. Belangrijker nog, je verliest uit het oog wat zij nodig hebben om betere resultaten te realiseren tijdens hun werk.

Mensen hebben support nodig

Heb je ooit een sportwedstrijd bekeken waarbij geen supporters aanwezig waren? Het is niet alleen minder interessant om te kijken, maar de sporters zelf zijn ook een stuk minder gedreven om een goed resultaat te boeken. Hetzelfde principe geldt voor resultaten op het werk. Waarbij support meer betekent dan dat er mensen achter je staan. Het gaat erom dat je de juiste tools en informatie tot je beschikking hebt tijdens je werk.

Support bij leren

Voor opleiders betekent dit dat zij letterlijk achter hun deelnemers staan en hun supporten door ze die tools en informatie te bieden op het moment dat zij het nodig hebben. Dit kan een korte opfrisser zijn, extra theorie, een toets,- of reflectievraag of een opdracht om wat ze geleerd hebben te vertalen naar de werkpraktijk. Een goed mobile learning programma biedt een combinatie van bovenstaande.

Timing van content

Een mobile learning programma als toevoeging na een klassikaal of blended learning programma beging vaak met een korte opdracht. Op deze manier maak je direct de vertaling van theorie en oefening naar de praktijk. Vervolgens kun je reflecteren op de oefening in relatie tot de theorie. Reminders en extra theorie zijn vooral behulpzaam vanaf enkele weken na een programma. Eventueel kun je toets-vragen inzetten om te checken in hoeverre men de theorie nog scherp heeft of de nieuwe content begrijpt. Naast de juiste opbouw dien je qua timing ook rekening te houden met de werktijden en mogelijkheden van deelnemers om de learnings te doorlopen.

Maak je Mobile Learning programma

De timing en type van je leercontent zijn even belangrijk. Een derde component is de beschikbaarheid en toegankelijkheid. Mobiele devices bieden de perfecte mogelijkheid om jouw content naar de deelnemers te ‘pushen’. Bij het maken van de content dien je rekening te houden dat het geschikt is voor mobile en overal beschikbaar is. Hoe korter de learning chunks, hoe laagdrempeliger het is voor mensen om te blijven leren.

Laagdrempelige content

Het is dus van belang dat je jouw bestaande content toegankelijk maakt voor mobiele apparaten. Dit doe je door het op te delen in koste stukjes theorie met daarbij laagdrempelige oefeningen die tussendoor goed uitvoerbaar zijn. Maak een leerpad, waarin je de content plaatst in een planning voor verspreiding. Denk goed na over de opbouw van het mobile learning programma en de aansluiting op het bestaande traject. Denk na over bestaande of nieuwe oefeningen die je kunt koppelen aan de (werk)praktijk van mensen en hoe toets en reflectievragen dit kunnen versterken. Met deze manier van support zorg je ervoor dat je leercontent blijft hangen, mensen het kunnen toepassen en blijven leren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *