Nieuwe vaardigheden leren in 20 uur?

Heb je wel eens gehoord van de 10.000 uur regel? Het kost je 10.000 uur om iets (nieuws) te leren. Tenminste dat blijkt uit onderzoek van professor K. Anders Ericsson van de Florida State University. In dit onderzoek ligt de nadruk op meester worden in een bepaald onderwerp. Volgens auteur en onderzoeker Josh Kaufman kun je in 20 uur al nieuwe vaardigheden aanleren. De inzet van Mindtriggers ondersteunt zijn aanpak.

Bepaal je doel

Kaufman weerlegt de theorie van Ericsson aan de hand van vijf stappen. De eerste stap is bepaal je doel. Wat wil je bereiken, wat wil je kunnen. Hoe scherper je dit doel kunt schetsen, hoe beter haalbaar het wordt. Definieer hoe goed je ergens in wilt worden en hoe dat er uit ziet.

Bepaal de deelvaardigheden

De tweede stap bestaat uit het ontleden van die vaardigheid. Uit welke deelvaardigheden bestaat de nieuwe vaardigheid. Iedere nieuwe vaardigheid bestaat vaak uit een aantal kleinere vaardigheden. Oefen de meest belangrijke en meest gebruikte van deze deelvaardigheden eerst. Zo kun je focussen op de verschillende onderdelen waaruit de vaardigheid bestaat.

Doe research

De derde vaardigheid bestaat uit research. Ga op zoek naar de minimale hulpbronnen om je nieuwe deelvaardigheden te definiëren en eigen te maken. Denk hierbij aan boeken, artikelen, video’s. Zo krijg je inzicht in hoe je goed kunt worden in deze deelvaardigheden op een zo snel mogelijke wijze. Beperk je tot 3 tot 5 bronnen en scan deze in plaats van hierop te studeren. Ga op zoek naar overeenkomsten in de verschillende bronnen en focus je hierop.

Verwijder obstakels en afleidingen

In je leven heb je duizenden vormen van afleiding. De vierde stap bestaat uit het bewust worden en verwijderen van deze afleidingen en obstakels om te kunnen leren. Denk aan tv, internet of omgevingsgeluiden. Zorg dat je drempels verlaagt om te leren. Blok een keer per dag een bepaalde periode waarin je alle afleidingen bewust verwijdert en oefen je deelvaardigheden.

Committeer je aan de 20 uur

De laatste stap bestaat eruit dat je je volledig committeert aan je doel en de 20 uur oefening die nodig is om nieuwe vaardigheden te leren. Bepaal voor jezelf hoe belangrijk dit doel of deze vaardigheid voor je is. Bedenk je dat het begin altijd frustrerend is. Door je vast te houden aan de 20 uur heb je de eindstreep in zicht. Hierdoor wordt het makkelijker om de eerste lastige uren te overwinnen. Het einddoel wordt bijna tastbaar. Je zorgt voor een scherpe focus op dat doel.

Faciliteer het leren

Wij voegen nog een zesde stap toe aan de theorie van Kaufman. Wanneer het gaat om leren in organisaties is het belangrijk dat je het leren van mensen zoveel mogelijk faciliteert. Maar wel op een laagdrempelige manier (zie stap 4). Door gebruik te maken van een mobile learning programma met korte mindtriggers/learning chunks wordt het leren toegankelijk, laagdrempelig en makkelijk in te passen voor mensen. 20 Mindtriggers van 5 minuten vormen al 1,5 uur van de totale 20 uur. Met korte opdrachten die makkelijk toepasbaar zijn en maximaal 15 minuten kosten voeg je nog eens 5 uur aan leren toe. Hiermee zit je al op een derde van het totaal.
Deze blog verscheen eerder op www.instantlearning.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *