De ontwikkeling naar tablets in de classroom – de 3 belangrijkste lessen

Een van de recente opdrachten die ik als Scrum Master begeleid is de transformatie naar een digitale classroom bij een trainingsbureau. Dit zijn de 3 belangrijkste lessen die ik hierbij heb opgedaan.

Les 1: Ga uit van wat er is, niet van hoe het ook zou kunnen

Bij het trainingsbureau waar ik dit traject begeleid, werd al enkele jaren gesproken over het ontwikkelen van digitaal lesmateriaal. Een laatste stap die gezet moest worden om de digitale transformatie te voltooien. Alle papieren lesmaterialen vervangen door tablets in de classroom was de doelstelling.  Veel mooie ideeën passeerden de revue, maar in de praktijk bleken ze moeilijk uitvoerbaar. Het eureka-moment kwam dankzij een van de internationale partners van Zuidema. Zij hadden hun bestanden een-op-een omgezet via een app builder. Een snelle en goedkope manier om lesmateriaal te digitaliseren. Wij volgden hun werkwijze. Samen met een externe developer werd er onder mijn leiding een Scrum traject opgezet. Het plan was om een echt goede app te bouwen en daar het bestaande lesmateriaal in te implementeren. Daarbij bood Scrum de mogelijkheid om snel live te gaan en te testen met pilots. Al het mooie en extra werk komt vervolgens in de 2.0 versie en hoger.

Les 2: Denk in tussentijdse deliverables (en Scrum!)

Eigenlijk doe je dit standaard wanneer je Scrum hanteert. Door je te focussen op korte periodes tijdens het ontwikkelproces voorkom je dat je te veel werk en/of aandacht besteed aan iets wat eigenlijk niet zo belangrijk (of soms compleet achterhaald) is. Aan de voorkant had ik een projectplan ontwikkeld. Met daarin alle gewenste functionaliteiten. Dat helpt enorm bij het opstellen van een goede backlog (lijst met features en/of taken). Maar je loopt ook het risico om te veel uit te werken aan een functie die misschien wel helemaal niet werkt of niet wenselijk is. Stuur daarom bij gedurende het project. Test tussendoor de mogelijkheden, wat werkt en wat eigenlijk beter kan. Werk vanuit een minimum viable product gedachte (MVP) om daarna zo snel mogelijk een of meerdere pilots uit te voeren. Denk in tussentijdse deliverables, dus niet te veel in hoe het eind product er exact uit moet zien. En hanteer Scrum om te ontwikkelen. Het is een complex proces, met veel betrokken disciplines. Pas je team hierop aan en wijzig de samenstelling wanneer nodig. Scrum helpt je om flexibel en reflectief te ontwikkelen.

Les 3: Logistiek en support is key!

Van te voren wisten we dat de logistiek voor het uitrollen van tablets in de classroom een van de kritieke punten zou zijn voor het slagen. Voor ons was dit een vrij complexe operatie, met name vanwege de verschillende locaties in het land. De kunst is dat de cases dus altijd op het juiste moment op de juiste plek zijn. Dat vraagt om een goede planning en afstemming met logistieke leverancier en locaties. Denk hier al in een vroeg stadium over na. In het vervolg zou ik dit in het ontwikkelproces nog verder naar voren trekken en een hogere prioriteit geven. Dat voorkomt last-minute stress. Zorg daarnaast ook voor voldoende support aan de degenen die ermee gaan werken (trainers/docenten). Een professionaliseringsdag vooraf, persoonlijke aandacht, oefenen, support groepjes via what’s app tijdens het programma en een feedback ronde achteraf. Zo zag onze support eruit. En het werkte. De trainers voelden zich zekerder en gesteund en waren erg enthousiast!

Meer weten over hoe je de overgang naar een digitale classroom kunt organiseren? Wat scrum daarbij kan betekenen? En waar je vooral aan moet denken in dit proces? Neem gerust contact met me op!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *